ASSALAMUALAIKUM.....

SELAMAT MENJENGAH KE BLOG NUR KASIH
Buat insan2 yang sudi singgah di blog ini... saya ucapkan jutaan terima kasih.... tapi kalo sudi. tggllah jejak supaya saya leh follow blog kalian...... tq......

kalau sudi......... jom lah follow aii......

Isnin, September 28, 2009

~1001 r@s@~

Apa jua rasa yang bertandang di hati....
tak perlu di undang...
Ia pasti hadir...
bila hati kita terluka,
rasa marah benci akan tiba,
bila hati di asak bahagia,
rasa rindu menyesak jiwa,
bila mata sakit memandang,
rasa mual dan jelak bertandang,
yang pasti apa jua rasa tetap hadir tiap tika,
cuma yang kita belum pasti bila rasa itu akan berlalu pergi.......

~J@l@n-J@l@n C@ri M@k@n~

Fuh macam best jerk kan tajuk tuh... tapi hampeh...
Orang len masih sibuk ke Rumah Terbuka bagai... kami sibuk2 kena mencari bunga telur...
Nak membalas lah... dulu masa nuri kite org dah bg so... sendiri mau ingatlah kan...
Nak membeli sebelum raya ari tuh nak masuk ke bndo aloq staq ni punya lah ya rabbi jem nyer... maka aku pun bertangguhan lah...nak beli lepas raya kata..
bila tu???? raya ke-2 kedai masih_TUTUP_ so raya ke-3 aku dah keje... n ada byk keje..raya ke-4 lah kononnya baru sempat...Kuaq jerk ofis pukul 5+++ aku pun balik n ajak lah cik abang aku ke Pokok Sena....Sekali smpy kat sana.... kedai MASIH BERCUTI daaa....
alamak... harus n wajiblah nie kena ke BAS( bandaraya alor setar)(@ org kg kata pekan aloq staq)......jam dah dekat pukul 6.45 dah... sekali smpy kat jln langgar... nah jem!!!!!
dekat pukul 7+++ bru masuk pekan... kedai pun dah byk TUTuP plak... haruuuu..
perut pun dah mula meragam lapaq lah tuh cari punya cari jumpa jugaklah benda aalah ni... tu pun cina kedai tuh dah tutup 1/2 dah pintu dia... mujuq...
nilah benda alah tu....
Selesai jerk acara membeli... perut pun semakin berlagu riang..
n... hubby aku pun ajak lah...
" Ma jom kite pekena mee Abu, dah lama kita tak makan kan sejak lepas kawen ni...'
dulu Kedai MEE ABU ni lah salah 1 tempat dating kami..hee.hee..
korang nak tau naper???( eh ada org ke nak bc n3 aku nih?)
sebabnya.. mee dia mmg best..
x caya???? cuba my ghasa...sedap wooo..
ni gambaq mee rebus dia..
oder 1 jerk.. tapi makan 2 org..
( sblm koteow goreng aku sampai)hee.hee..boleh gitu???
ni plak gambaq koteow goreng aku...pun sedap...
yg ni pun share makan gak..
Teh 'O" Ais... sama..nak yg limau tapi disebabkan dah lewat..
limaunya dah habis maa...

dan oleh kerana terlalu lapaq agaknya... maka inilah hasil santapan kami...
bravoo... haa.haa...
okey.. sajork arr masuk n3 haru hara nih... borink arr..
adios..cioow

Khamis, September 24, 2009

~gamb@r r@y2 l@gi~

bersama ieda..kak wie..abg man..


Minta ampun bang....nak duit laye....hee.hee..



sampul duit raye yg mengejutkan aku... haa.haa..



bersama family abang..
abaikan pakaian kak ipaq aku& hubby dia tuh...
org dlm mood raya derang dah hbs mood.. lantaklah..





SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN
IKHLAS DARIPADA ALYA & JOE...

OKEY..ADIOS..CIOOOWWW...

Selasa, September 22, 2009

~r@y@~r@y@~r@y@~ lagiii

ni antara gambar2 yg aku uploadkan... 1st day raya ari tuh.....

ni bunga pemberian my hubby...tq sayang...


kak chik da& kak wie
ni anak2 dara aku( anak sdra ) yg mmg cute..



bersama along yg mmg terlebiiihhh giler2 dr anak2nya..




Tok bersama cucu cucunya....






~kad raya dari zur@~


Zura thanks k kad raya nih...
maaf lah sy xpndy nak cr n bg kad raya cr nih..
maklumlah......

~r@y@~r@y@~r@y@~

Hari ni baru 3 syawal..... aku dah kene keje lah...
tapi alhamdulillah lah kan dari kene keje xbleh cuti lgsung....
Bagi aku raya tahun tersangatlah suram......
KENAPA??????
ntah.. aku pun xpasti kenapa... tapi hati aku tersangatlah sayu....
aktiviti raya aku thn nie....

20hb.September 2009
Ahad
1 syawal 1430H

Kat umah jerk....
Ptg anak beranak abah( SF) aku balik...
sayu jerk aku... maklumlah aku kan org luar jer bg derang....
aku sedih... aku kan sebatang kara jer....
hu..huuu..... x per.. aku kan msh ada mak?????msh ada hubby yg sayang aku....msh ada nak dara aku yg comey.....
oh Tuhan... beri lah kekuatan pada aku utk terus menempuh hidup ini....
cedihhhhh....
Rindu kat arwah abahku.....walaupun aku x pernah merasai kasih sayang dia......
tapi klw dia ada bleh juga aku g tgk2 dia raya cam nih kan...
wahhhhhhhhh.... ko emo lah plak........ hambat jauh22 persaan jahat tuh....
dah nk dkt jam 6++++ ngah aku mai.... erm... adik2 pupu aku mai... hilang lah sikit....
tq syida+piza+sob+ngah+iwan+syira....
tp... anak2 sedara aku yg cantik molek tuh lyn aku ok jer.. tq kak wie.. kak chik... abg man... along rs hepi sgt ngan korang...

ber..emo lagik.....
ish..ish...
malam balik umah MIL aku.
MIL aku pun raya ala kadar jer... sian mak.. yealah anak kesygn dia xdak disisi di ari raya...
tapi malam sblm raya tuh kami dh balik kan mak...

raya kedua...
umah MIL

bangun... masak +- bersiap2 ke Kubur Arwah FIL..
lepas tu ke Rumah Tok ( mak MIL )
kemudian ke Rumah Abg Ipaq...bawa mak p tgk anak+menantu dia... hee.hee...
balik sggh umah mak cik kt Kola Kedah..( adik MIL)

Malam.. balik semula ke umah parents aka umah yg aku tggl lah....
aku msh xsempat ziarah kubur arwah abah ku....Abah... wlpn along xsmpt ziarah kubur abah tapi doa dr along sentiasa ada utk abah... semoga roh abahku dicucuri Rahmat....amiiinnnn....

Raya ke tiga
Pejabat Aku....

masuk ofis...
tlg cuci serba sikit..( mak ngah xkeje)
mengadap pc smbil makan aiskrim..... hee.eheee...

itu jerk lah aktiviti aku stkt raya ke-3 nih...
next n3 aku nak upload gmbq di antara gmbq2 yg smpt aku snap smpna raya aidilfitri 1430H
adios....ciiioooww....

Rabu, September 16, 2009

~kena tingg@l????????????????~

huu..huuu...huuuu
cedih banget nih... hubby aku nak kena p Kelantan malam nih!!!!!!!!!!!
Hari Sabtu baru bley balik.....
owg len cbuk nak rayer dy kn p jauh2 plak.... tapi nak wat camna kan ???? dah nak p keje...
redha jerk lah......
Jaga diri cayang..... luv u.......
adiosssss

~s@l@m @idilfitri~

Akhirnya ramadhan sudah smpai ke penghujungnya......
walaupun msh berbaki 3@4 hari g tapi aku rase dh ramai yg nak bercuti kan????
so... aku nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDI FITRI......

Kepada suma yg pernah @ yg akan melawat blog aku yg terlalu naif nih. aku nak mohon berjutaaa maaf kalau ada salah & silap yg pernah jari jemari aku luahkan di blog aku nih n kata2 yg terlakar di sini melukai@menyinggung@mncarik ati sesapa.... MAAFKAN AKU..

Buat suma sepupu spapat @ adik bradik @ anak beranak @ sahabat handai aku yg tau umah aku....jemputlah mai umah raya nih no.....
ok.... salam suma................
adios... ciooowww

Isnin, September 14, 2009

~menu berbuka~

dah nak habis bulan Ramadhan baru hati aku terniat nak n3kan pasai menu berbuka nih... tapi tuh lah suma masakan aku yg sempoi2 jerk...saje ar.. janji ada gambaq... hee..hee... yg ni menu semalam.
hasil air tangan mak aku n aku lah jugak...........
ni gulai daging+ tgk lah sendiri...
( xnampak pun kan dagingnyer???)
ni plak masak lemak pucuk getti tuh la...
(tapi yg ni baru masak lain marin)
Sayur petola..... peberet hubby aku....
Cabai tumbuk... yg ni aku buat...
erm...peberet family aku..
Ulam kacang kelisa
( aku pggl lah.. korang pggl apa erk???)


Ada g menu semalam, tapi yg nie aku snap... kuey suma mls nak snap..kuih beli jerk...
ok adios..ciooowww

~semang@t 1 M@L@YSI@~

SEMANGAT 1 MALAYSIA................
aku xnak berbicara tentang slogan yg di uar-uarkan PM kita tuh.... tapi tentang semangat 1 Malaysia yang di amalkan oleh MIMI( kucing MIL aku) & pewit ( burung aper ntah lupa lak)
Tengok lah... derang nih cukup intim... selalunya, kucing kalau nampak burung... kalau x di makannya mmg nasib baik sesangatlah burung tu kan????( ikut logik akai aku lah)
Tapi dlm kes nih... fuhhh... kucing n burung nih bleh makan nasi 1 pggn = 2 ekor....
yg si MIMI nih mmg ckp sporting... klw si pewit msk sangkar tidor, si MIMI akan tggu kat luar sangkar tuh... per pun sbgai manusia yg ada akal & fikiran, aku cukup insaf....
Kenapa kita yg dikurniakan akal oleh Allah, tak nak berfikir????
Asyik nak bergaduh sesama manusia...


  • Asyik nak simpan PHD...


  • Asyik nak mencari salah orang...


  • Asyik tak nak mengaku silap sendiri...


  • Yang ada kuasa sikit nak tindas yg kerdil...


  • Yang ada harta sikit lupa pada yg tak mampu...


  • Yang ada sikit kelebihan asyik mencari silap yg ada kekurangan...
( ini nasihat untuk dirir aku sendiri :- insafi lah diri.... terima segala dugaan!!!!!)
Apa motif ayat2 di atas ngan gmbo tu erk????
ntah... korang yg sudi sggh blog aku nih, n klw sudi baca.... lu pikir lah sendiri yea.........
haaaa.....haaaa......haaaa.....
ok adios...ciiiiooooowwwww.

Ahad, September 13, 2009

Tag daripada SYiD@

eh adik oii... betoi ka tag ni utk kak ko nih????
dah baper bulan bblog nih baru a tag utk aku... leh ker nak jawab erk???

1) Saya suka???

Layan blog, drive keta laju2..hee.heee n tgk keta sy bersih....


2) Pada masa ini saya sedang berfikir tentang

Bila lah aku nak kayer!!!!!!!


3) Bila rasa tension saya akan

nangis smpai ttdo.....


4) 3 perkara yang akan buat saya tersenyum

1 - Bila keje yg di buat memuaskan ati suma org

2 - Hubby buat lawak
3 - Family sy berkumpul n borak222

5) 3 perkara yang buat saya menangis

1 - Kena marah ngan mak

2 - Bila bergaduh ngan sesapa
3 - Bila keje kena reject..waaa.waaa..

6) Kalau saya ada rm100k?

1 - Nak settle utang suma bg peghabih

2 - Nak beli rumah ( cukup ker??? )
3 - Nak g cuti22 Malaysia

7) Sila beri 3 nama untuk di tag

1 - Kak Gee

2 - Mama Aqilah
3 - xtau dah.... hee.heee....

ok lah kot yea????

~berbuka puasa bersama MERTUA KU...~

ceeewahhh... macam lah aku sorang jek yg ada mertua kan....hee...hee...
tapi tu lah bila ada mertua yg cukup sporting nih... ati pun rasa best jerk kan bila hubby ajak balik umah mak dia... tapi aku py style.. xnanti hubby ajak, mcm petang semalam..balik jerk dari pasar.. aku terus masak n baru ajak hubby aku balik umah MIL.... alah kan nak balik bodek MIL so... maleh2 pun aku masak jerk lah..
Tapi ok lah tu kan.. nak mbik ati org tua ni kan kdg2 payah juga..wat sekadar yg termampu jer...
So aku dah masak menu nih ptg semalam :-
* Sup Tulang
* Masak Cabai Sotong ( ayat org Kedah )
* Masak Lomak Pucuk Getti....( betoi xtau nama daun tuh)
* Karipap Honey ( ni aku yg mandai2... taruk nama tuh..ssshhh jgn bgtau mak aku.. )
* Bengkang Roti ( ni pun ayat yg aku guna )
Isssshhhh.. ghajin juga aku ni kan... kwa..kwa...kwa.. puji sendiri lah plak..(ni kalau tau kat laki aku
mau di gelaknya sebulan dua..)alah selalu tuh bukan malas masak.. cuma tak baper ghajin jerk...
Gambaq2 sema aku xdan nak snap...
yealah nak tunjuk sopan dpan MIL... (cissss... hipokrit benor kau....hee.heee...)
padehal bila dh dgr jerk azan tuh... kamera ker ape ker sema dah lupa....
so... Ramadhan pun dh hampir nak meninggalkan kita....
tahun depan entah sempat ker x kan kita nak melaluinya lagi...
untuk mendapatkan kelebihan dan menikmati keistimewaan bulan Ramadhan al - Mubarak nih... Aper22 pun... doakan lah semoga umur kita di panjangkan...aminnnnn.
ok adios...ciiow

Khamis, September 10, 2009

~bonus @ duit raya~

pepagi td member aku dh tanya pasai ayat alah nie....
kata nyer dy dgq kt tv semalam...
aku no komen cz aku mmg x tgk tv smlm....(kuaq soping daaa )
pastu bila cr kt BH online adalah citer nih...
"DUIT RAYA RM500"
erm.... kalau aku di tempat penjawat2 awam- aku akan kata alhamdulillah...
mujuq dapat dari x dapat apa langsung kan?????
ok klw yg setuju ngan aku sssshhhhh... diam!!!!
klw yg x setuju pun....
sssshhhh diam.... boley gitu???
aku x keje ngan gomen!!!!
klw korang dpt ker x ker..
aku cm leh dgq & nengok jerk....
tapi per pun...
My Bos...
My Company....
so... so.... baik ati......
TQ GM..(aku taw dy mmg xtau pun aku puji dy kat sini),
TQ suma yg terlibat....
napa aku puji????
coz aku dah dapat duit layer.......
n dah hbs pun.....
Alhamdulillah...walaupun pada sesetengah org RM500 tuh ciput bebenor tapi cubalah kita bandingkan diri kita yg dpt dgn org yg xdak duit pun nak rayer nih....
eeeewaahhhh kang ada yg marahkan aku nih....
Aku memang bersyukur sesangat.. bila bos aku bg dt laye... yea lah....banyak juga
(sama byk yg gomen dapat)..
boleh la aku belikan family aku serba sikit barang keperluan n etc...
(dah beli dah pun) n bleh lah kurangkan sedikit bebanan utang aku......
n pesanan terakhir "terimalah apa jua rezeki yg datang dengan senang ati k"
mungkin itu saja rezeki kita utk tahun ni kan....
ok adios amigos...
ciiiowwww

Selasa, September 08, 2009

~istimewanya menjadi wanita~

Renungan buat insan yang bergelar wanita. Ketahuilah betapa istimewanya dan bertuahnya menjadi wanita.Bagi kaum lelaki, hormatilah kaum wanita yang bergelar ibu dan isteri.Berikut adalah himpunan hadis-hadis yang berkenaan:-
  • Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.
  • "- Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.
  • - Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.- Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.
  • - Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
  • - Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.
  • - Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah“ (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.); maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.
  • - Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.- Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.
  • - Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.
  • "- Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.- Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
  • - Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
  • - Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)
  • - Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".
  • - Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.
  • - Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).
  • - Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
  • - Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
  • - Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
  • - Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
  • - Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.- Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
  • - Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
  • - Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.
  • - Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.
  • - Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
  • - Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.
  • - Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
  • - Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.
  • - Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.
  • - Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.
  • - Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya, memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.
  • - Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.
  • - Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.
  • - Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
  • - Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.
  • - Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.
  • - Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.
  • - Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).
  • - Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?" Jawab mereka,"Tidak" Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.
  • - Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.
  • - Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.- Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.
  • - "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."
  • - "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat.
  • "- "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."
  • - "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian.
  • "- "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya.
  • "- Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat.
  • "- Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
  • - Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.
  • - Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.
  • - Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).
  • - Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.
  • - Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

**** Subhanallah... Maha suci Tuhan... terpulang kpd kita utk berusaha merebut keistimewaan ini...


Catatan ini di copy dari blog :http://bersamasuzana.blogspot.com

~my lovely mom~

Aku sentiasa berjaga-jaga...
Aku sentiasa berhati-hati....
Supaya kalau apa-apa jadi kat Mak @ Abah aku akan di sisi mereka...
Tapi itu lah takdir Allah...
30hb Ogos yg lalu, dalam ketersibukan aku tiba2 mak aku jatuh sakit di saat aku TIADA disisi dia...
Alhamdulillah... mujurlah mak x teruk sangat.Kalau TIDAK..Masyaallah...minta simpang Malaikat 44...Walaupun semua yg berlaku kehendak NYA.
Dalam masa xsampai 15 min, selepas aku col cakap ngan mak, tiba2 anak aku col plak bgtau yg tok dia sakit...Ingatkan x berapa mudarat...
Aku pulak tersangkut jem dlm bandar tuh. Ya Allah...Tup..tup...
Anak aku bgtau plak yg tok dah di hantar ke Hospital.....
Hati aku bagai nak pecah...Masa tu, saat tu kalau aku ada kuasa nak jer terbang balik.....
Mujurlah lps 11/2 jam dlm jem tuh aku berjaya sampai kat hospital...
keadaan mak aku mmg nampak teruk sgt masa tuh..
Lepas, mak aku dah ok sikit kat dlm wad, aku balik ke umah ambik brg2 keperluan dy..
n pegi semula kat mak.. n tggu dy malam tuh.
So, pada mak2 sdara & sepupusepapat aku yg sudi menjengah mak aku ms kt wad tuh TQ so much k... specially wat Ngah+Syida+Yen&Kikin dll yg 1st sampai...Tima Kasih Ngah
Buat my luv hubby, tq darling sbb begitu memahami isterimu ini...
hubby aku yang setia menanti...+ bersama MIL + anak dara aku...
( p.s: tlg abaikan ketidaksenonohan kedudukan laki aku tuh yea..)

Mak hari ke-3, yg sedikit sihat

okey...nanti citer len plak..Ciow....

Isnin, September 07, 2009

~Jalan-Jalan Tak Boleh Makan~

Best x erk tajuk tuh???best ker x aku tetap rase hepi....
org len bulan2 pose maleh nak g jalan2 nih... tapi d,sebabkan anak dara aku nih
maka dalam separuh paksa( sbnrnya best jugak) maka kami bertiga pergilah ke Zoo Taiping pada ari Jumaat yang lalu(4hb.9)...
Sbnrnya, kami ada misi lain ke Perak( Ipoh yg sebetul nyer..) bila keje yg penting2 dah siap awl dr jangkaan maka dlm kapla aku nak bodeklah hubby aku nih utk ke Cameron Highland@mana2... tapi hubby aku kt ari tuh ms ke Manjung dah janji ngan anak dara aku nih utk ke Zoo tp xsempat...
Maka, Cik Abe saye tuh pun nak bw lah anak dara dy ke Zoo....
Tima jerk lah..

Abah & Ummi yg mmg dah tersangatlah letih.....

Bergaya ngan tiket.... konon2nya buktilah dy ke situ...

2 beranak yg tersangatlah asyik menengok Gajah....


Sian abang..... letih erk... dah ler pose...



masih nak berposing wlpn dah tersangat letih berjalan....

Next n3 aku nak citer pasai mak aku yg kena tahan kat wad ari tuh...
okey...ciow...

Rabu, September 02, 2009

~minggu dugaan~

firstly... aku nak ucapkan
"SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN NEGARA TERCINTA KALI KE-52"
aku br msk ofis jap pg nih nak isi borang cuti nak sambung cuti sbnrnya...
tapi di sebabkan kerja menimbun... aku terrrrpaksalah habiskan dulu yg paling penting222.
tp smbil menyelam nih..... nak juga..jugakkkk update blog aku yg x seberapa nih...

hari tuh cdg2 nak cuti 4 hari jer... tapi... my luv mom dah kena msk wad plak..so kena n wajib sambung cuti... coz dh xder sesapa yg nak jaga mak aku tuh n anak ku yg bersekolah tuh...
so..tercuti lah aku...bley ker guna ayat tu erk???
Minggu nih penuh dgn dugaan maha hebat untuk diri aku...
Mujurlah kesabaran masih ada dlm diri insan kerdil ini..
Ya Allah..... penuhkan lah kesabaran dalam diri hamba mu ini...
Bila mak sakit aku mmg cukup takut....
walaupun aku harus terima segala ketentuan Ilahi...
tapi itu lah...
bila manusia tetap manusia... ia pasti akan tetap di duga & terduga......
ada yg happy...
ada yg cedey...
ada yg menyakitkan hati...
ada yang memamah perasaan ku....
minggu dugaan ini....
aku akan luahkan segalanya nanti...
nak sambung keje jap...
tersangatlah banyak...
okey ciowww...
salam ramadhan & salam kemerdekaan

♥♥@ku & di@

besday haku.......

anniversary @cinta kami

Daisypath Anniversary Years Ticker

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails